Komunikacja

Sztuka prawienia komplementów

Relacje z innymi ludźmi są nieodłączną częścią naszego życia. Każdego dnia wchodzimy w różne interakcje ze znajomymi lub nieznajomymi osobami. Do niektórych pałamy większą sympatią, do innych mniejszą, są ludzie, na których bardzo nam zależy, ale także tacy, za którymi zupełnie nie przepadamy. Komunikacja jest zupełną podstawą w relacjach międzyludzkich. Stykamy się z nią w wielu różnych sytuacjach: z własnymi dziećmi i rodziną, kolegami i koleżankami w pracy czy chociażby z obcymi ludźmi w sklepach i wielu innych miejscach. Relacje, jakie budujemy z ludźmi w dużej mierze zależą od naszych zdolności komunikacji.

Umiejętna i skuteczna komunikacja może być kluczowa do nawiązywania odpowiednich relacji z innymi. Komunikując się sprawnie, jesteśmy w stanie łatwiej osiągać kompromisy, lepiej wyrażać własne myśli, potrzeby i oczekiwania, zrozumieć punkt widzenia drugiej strony, która bierze udział w dyskusji, a nawet budować lepsze i trwalsze relacje. Umiejętność skutecznej komunikacji może być także niezwykle pomocna na gruncie zawodowym, pomagając szybciej rozwiązywać konflikty, bronić swoich racji i pomysłów i poprawiać kontakty ze współpracownikami. 

Komunikacja – podstawa relacji międzyludzkich. Czym jest?

Z komunikacją stykamy się codziennie, na wielu polach. Komunikacja to mówiąc najprościej porozumiewanie się między ludźmi, proces, w którym możemy dzielić się znaczeniami przez komunikaty ustalone w określonej kulturze. Dzisiejsza technika daje nam wiele możliwości komunikowania się: telefon, Internet, czaty czy wideorozmowy, ale w dalszym ciągu najcenniejszy jest bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, twarzą w twarz. Każdego dnia większość czasu przeznaczamy właśnie na komunikację, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Nie zawsze jednak oznacza to, że robimy to skutecznie.

Bywa, że nie do końca dobrze radzimy sobie ze sztuką komunikacji. W efekcie komunikaty, jakie dajemy innym mogą nie być odpowiednio rozumiane, a to z kolei może prowadzić do frustracji, a także wrażenia, że jesteśmy niezrozumiani i nie potrafimy dyskutować o najprostszych sprawach. Mając świadomość znaczenia funkcji komunikacji jesteśmy w stanie lepiej rozumieć innych, jak również odpowiednio interpretować ich zachowania i wypowiedzi. Nieprawidłowe komunikowanie się może być powodem nieporozumień i konfliktów. Często jest efektem stosowania barier komunikacyjnych przez jedną ze stron, powodujących częściową lub całkowitą blokadę w porozumiewaniu się. 

Warto pamiętać, że błędy w komunikacji nie zawsze wynikają ze złych chęci rozmówców. Zdarza się, że strony zwyczajnie nie mają świadomości, że ich zachowanie, albo to, co mówią znacząco wpływa na jakość kontaktu. Świadomość własnych błędów i umiejętność uważnego słuchania to więc pierwszy krok do usprawnienia komunikacji. Komunikowanie się z innymi osobami jest fundamentem każdej relacji i warto dołożyć wszelkich starań, żeby przebiegało sprawnie i skutecznie. Dzięki odpowiedniej komunikacji jesteśmy również w stanie budować lepsze relacje z innymi, oparte na wzajemnych zrozumieniu, szacunku i sympatii. Pomocne w tym są także komplementy.

Komplementy w komunikacji

Nie od dziś wiadomo, że dobry nastrój, uśmiech i szczęście są doskonałym sprzymierzeńcem w relacjach z innymi i budowaniu pozytywnych relacji. Ludzie, którzy potrafią skutecznie się porozumiewać, zarówno w sprawach zawodowych, jak i prywatnych, na ogół są bardziej zadowoleni z życia, a nawet nawiązują silniejsze relacje. Z kolei umiejętność budowania dobrych i głębokich relacji bezpośrednio przekłada się na poczucie szczęścia w życiu. Dzięki sprawnej komunikacji możemy lepiej porozumiewać się ze współpracownikami, przyjaciółmi, bliskimi, własnymi dziećmi… Jesteśmy również w stanie lepiej przedstawić swoje potrzeby, oczekiwania czy poglądy oraz zrozumieć punkt widzenia naszych rozmówców.

Wzajemne zrozumienie to zawsze solidny fundament udanej relacji. Dodatkowym czynnikiem, który może być ogromnie pomocny w relacjach międzyludzkich jest prawienie komplementów. Ta czynność przeważnie nie kosztuje nas wiele, a potrafi zdziałać cuda, jeśli chodzi o samopoczucie drugiego człowieka, a nawet jego samoocenę czy całą resztę dnia. Choć czasami się zawstydzamy, gdy ktoś powie nam komplement, to jednak każdy z nas lubi je słyszeć. Miłe słowa sprawiają, że czujemy się docenieni, lubiani, a czasem nawet podziwiani. Szczere komplementy mogą nam pomóc również przełamać lody lub zyskać sympatię innych i z pewnością pomogą ocieplić relacje.

Komplementy – jak je prawić?

Każdy z nas lubi komplementy, większość od czasu do czasu prawi je innymi, sami także co jakiś czas je słyszymy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, jak powinno się je prawić, żeby odniosły zamierzony skutek. Mówiąc komuś komplement najczęściej zależy nam na tym, by osoba, która go od nas usłyszy poczuła się wyjątkowa. Mimo to zdarza nam się popełniać podstawowy błąd. Często bowiem zamiast samej osoby, chwalimy… rzecz. Na przykład na pytanie: „Jak wypadła moja prezentacja?” odpowiadamy: „Była wspaniała”. Prawimy więc komplement prezentacji, a nie temu, kto ją wykonał.

W tej sytuacji lepiej byłoby odpowiedzieć więc: „Myślę, że wspaniale sobie poradziłeś! Najbardziej podobał mi się fragment, w którym mówiłeś o…”. Budując odpowiedź w ten sposób, jesteśmy na doskonałej drodze do sprawienia komuś przyjemności udanym komplementem. To z kolei bezpośrednio aktywuje prawą stronę mózgu. Najważniejszą radą w prawieniu komplementów jest używanie słowa „Ty” podczas mówienia miłych słów drugiej osobie. To ma wielkie znaczenie, ponieważ pozwala bezpośrednio dotknąć serca i umysłu naszego rozmówcy. Warto zapamiętać ten mały, ale istotny trik, by budować jeszcze lepsze relacje z innymi ludźmi i prawić udane komplementy.