Tajemnica uśmiechu i wykorzystanie go w sztuce komunikacji
Zdecydowana większość relacji międzyludzkich, jeśli nie wszystkie, opierają się na komunikacji, która jest kluczowym elementem. To coś, z czym stykamy się każdego dnia, w różnych formach i z różnymi osobami, jakie spotykamy na swojej drodze. Komunikujemy się z własnymi dziećmi, małżonkami lub partnerami, przyjaciółmi i znajomymi, a także z obcymi ludźmi w sklepie, urzędach czy pracy. Śmiało można powiedzieć, że to właśnie od skutecznej komunikacji zależy nie tylko powodzenie wielu kluczowych dla nas spraw, ale także relacji z innymi ludźmi.
Skuteczne i umiejętne komunikowanie się może być kluczowe w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji międzyludzkich. Umiejąc sprawnie się komunikować możemy lepiej wyrażać własne myśli, potrzeby czy oczekiwania, lepiej zrozumieć punkt widzenia innych osób, z którymi wdajemy się w dyskusję, a nawet sprawniej osiągnąć kompromis. Umiejętna komunikacja jest także niezwykle przydatna w sprawach zawodowych, ułatwiając nam bronienie swoich pomysłów oraz racji, szybsze rozwiązywanie konfliktów, nawiązywanie głębszych relacji, a nawet większe poczucie szczęścia.
Nie jest tajemnicą, że równie istotny, co skuteczna komunikacja, w relacjach międzyludzkich jest… uśmiech. Kiedy jesteśmy uśmiechnięci, życzliwi i sympatyczni, zdecydowanie łatwiej jest nam nie tylko nawiązywać relacje z innymi ludźmi, ale także osiągać swoje cele, rozwiązywać konflikty czy załatwiać różne sprawy. Osoby, które uśmiechają się, na przykład w trakcie rozmowy, często uchodzą za bardziej otwarte, a co za tym idzie, łatwiej zyskują sympatię i sprawiają, że lepiej czujemy się w ich towarzystwie. Uśmiech może być więc niezwykle pomocny w codziennej komunikacji.
Czym jest komunikacja?
Chociaż z komunikacją mamy styczność każdego dnia, to nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, czym ona właściwie jest. Mówiąc najprościej, komunikowanie się to nic innego, jak porozumiewanie się między osobami. Podczas tego procesu możemy się dzielić znaczeniami stosując komunikaty ustalone w konkretnej kulturze. Dzisiejsze technologie dają nam o wiele więcej możliwości komunikacji niż kiedyś. Możemy komunikować się przez Internet, telefon, wideorozmowy, czaty czy przeróżne komunikatory, jednak warto pamiętać o tym, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu twarzą w twarz, i to właśnie taka forma komunikacji jest najcenniejsza.
Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, ale tak naprawdę na komunikację często przeznaczamy zdecydowaną większość czasu w ciągu dnia. Choć komunikujemy się niemal bez przerwy, to jednak nie zawsze oznacza to, że robimy to skutecznie. Zdarza się, że w kontaktach z innymi nie zawsze udaje nam się formułować komunikaty, które są odpowiednio rozumiane przez odbiorcę. To z kolei może powodować frustrację, złość, a nawet odczucie, że nie jesteśmy przez nikogo rozumiani i nie jesteśmy w stanie załatwić nawet prostych spraw. Jeśli więc poznamy znaczenie funkcji komunikacji, będziemy w stanie nie tylko lepiej rozumieć innych, ale także skuteczniej interpretować ich zachowanie, a także to, co do nas mówią.
Nieskuteczna i nieumiejętna komunikacja może prowadzić nie tylko do nieporozumień, ale także do konfliktów. Często zdarza się, że jej wynikiem jest stosowanie przez jedną stronę barier w komunikacji powodujących blokadę w porozumiewaniu się. Takie utrudnienia mogą znacznie uprzykrzyć obu stronom komunikację, jednak warto pamiętać o tym, że nie zawsze wynikają one ze złej woli rozmówców. Czasami wynika to z braku świadomości, że to, jak się zachowujemy, albo co mówimy wpływa na jakość kontaktu z drugą osobą. Żeby usprawnić komunikację należy posiąść świadomość własnych błędów, a także umiejętność słuchania. Nie powinniśmy również zapominać o tym, jak ważny w skutecznym komunikowaniu się może być uśmiech.
Uśmiech ma wielką moc. Warto pamiętać o nim w komunikacji
Uśmiech jest niezwykle ważny w komunikacji międzyludzkiej. Kiedy widzimy uśmiech u drugiego człowieka, jego ładunek sugestii jest tak silny, że w naszym organizmie wytwarzają się endorfiny, poprawiające nam samopoczucie. Warto jednak wiedzieć, że istnieje spota różnica między uśmiechem i śmiechem – ten pierwszy jest świadomy. Sztuczny śmiech z kolei łatwo rozpoznać, ponieważ najczęściej towarzyszą mu dźwięki. Uśmiechu można się oczywiście nauczyć. Mimo to, nawet wyuczony uśmiech może przynieść takie same korzyści, jak ten szczery.
W komunikacji uśmiech sprawia, że omijany jest system intelektualnej oceny treści, jakie przekazuje nam rozmówca. A to sprawia, że dużo łatwiej i szybciej darzymy zaufaniem osobę, która ujmie nas uśmiechem, niż tę, która próbuje samymi słowami. Co ciekawe, uśmiech potrafi być „zaraźliwy”, łatwo więc sprawić, że wywołamy go także na twarzy osoby, którą nim obdarzymy. A to z kolei może przełożyć się na sprawniejszą i o wiele bardziej skuteczną komunikację z drugim człowiekiem, zwiększenie pewności siebie, a nawet zwiększy szansę na osiągnięcie celu. Uśmiech jest uniwersalnym językiem, który potrafi nas łączyć na głębszym poziomie niż same słowa.
Prawdziwy uśmiech pochodzi prosto z serca i odzwierciedla autentyczność i pozytywne nastawienie, pozwala przekazać pewność siebie oraz ciepło, a także zaangażować odbiorców. Warto jednak pamiętać o tym, że uśmiechania się można się nauczyć, tak jak każdej innej czynności. Dzięki obserwacji, praktyce i inteligencji emocjonalnej jesteśmy w stanie doskonalić nasze umiejętności uśmiechania się, by tworzyć trwałe wrażenia. Siła uśmiechu to coś, o czym powinniśmy pamiętać na co dzień. Może on być naszą tajną bronią w budowaniu relacji, inspiracji innych, a także wywieraniu trwałego wpływu.