Komunikacja

Jak NLP może pomóc w nauce zarządzania emocjami u dorosłych i dzieci?

Odkąd pojawiamy się na świecie każdego dnia i w każdej minucie towarzyszą nam wszelkiego rodzaju emocje, które stanowią nieodłączną część naszej codzienności i w dużym stopniu definiują to, kim jesteśmy lub jak postępujemy. Emocje nie zawsze są pozytywne, towarzyszące jakimś podniosłym wydarzeniom. Często spotykamy się również z tymi trudnymi, a zdarza się też tak, że nie bardzo potrafimy sobie z nimi radzić. Programowanie neurolingwistyczne może być więc skuteczną techniką, która pomoże nam, jak również naszym dzieciom nauczyć się zarządzać emocjami.

Programowanie neurolingwistyczne – czym jest i na czym polega?

Programowanie neurolingwistyczne uznawane jest za jedną z najmłodszych koncepcji terapeutycznych i bardzo często spotykamy się z tym pojęciem podczas np. szkoleń coachingowych, choć nie powinniśmy go kojarzyć jedynie z biznesem i tekstami reklamowymi. NLP jest techniką, która w niezwykle skuteczny sposób może pomóc nam zmienić zarówno sposób postrzegania, jak i interpretacji rzeczywistości. Jeden z celów głównych programowania neurolingwistycznego zakłada ustanowienie połączenia między procesami neurologicznymi, językiem oraz wzorcami już wyuczonych zachowań. Korygując i zmieniając sztywne wzorce mentalne jesteśmy więc w stanie kształtować te bardziej elastyczne.

Twórcy programowanie neurolingwistycznego, Richard Bandler i John Grinder, twierdzą, że ta technika pozwala budować własną motywację, wpływać na procesy myślowe oraz emocjonalne, a nawet wywierać wpływ na innych ludzi. Według nich ogromna moc tkwi w słowach, których odpowiednie używanie może skutkować tym, że będziemy w stanie nakłonić innych, by działali zgodnie z naszą wolą, przy jednoczesnym przeświadczeniu, że sami podjęli taką decyzję. Choć NLP nie jest jeszcze w naszym kraju bardzo popularne, to warto wiedzieć o tym, że przynosi ona rewelacyjne efekty, a z roku na rok przybywa osób ją praktykujących.

Techniki NLP są również często wykorzystywane w wychowywaniu dzieci i mogą być sprawdzonym sprzymierzeńcem rodzica w relacji z jego pociechą, a nawet w relacji z całą rodziną pozbawionej konfliktów. Stosując programowanie neurolingwistyczne w życiu codziennym jesteśmy w stanie zmienić to, co i jak chcemy zrobić, co może być również pomocne w sytuacji, kiedy chcemy wyegzekwować od malucha jakieś zachowanie unikając przy tym płaczu czy scen wymuszania. Dlaczego więc nie wykorzystać tej techniki do nauki zarządzania emocjami zarówno u nas samych, jak i naszych podopiecznych?

Programowanie neurolingwistyczne – inteligentne zarządzanie emocjami

Programowanie neurolingwistyczne jest techniką służącą emocjonalnej inteligencji, która dzięki zestawowi systemów pomaga nam zrozumieć i zaprogramować nasze zachowanie. Dzięki NLP uczymy się zarówno działać, wdrażać strategię, jak i zarządzać. Warto pamiętać o tym, że każde z naszych zachowań jest tak naprawdę zestawem nawyków i wszelkich działań, jakie nabyliśmy przez lata doświadczeń.

Jak programowanie neurolingwistyczne może nam pomóc w nauce zarządzania emocjami? Inteligentne zarządzanie emocjami oznacza nic innego, jak umiejętne kierowanie nimi w taki sposób, by zachować kontrolę zarówno nad nimi, jak i równowagę emocjonalną. Dzięki temu jesteśmy w stanie zachować spokój i nie ulegać własnym emocjom, co ma korzystny wpływ na nas samych, naszych bliskich oraz otoczenie, a także na jakość życia. W stanie równowagi jesteśmy bardziej szczęśliwi, kreatywni czy produktywni, skupiamy się na tym, co naprawdę czujemy i nie pozwalamy na to, by to emocje przejęły kontrolę nad nami i tym, kim jesteśmy. Opanowanie własnych emocji i inteligentne zarządzanie nimi może wpłynąć nie tylko na poprawienie jakości życia, ale także na budowanie zdrowych związków, łatwiejsze wyznaczanie i osiąganie celów oraz generalnie lepsze przygotowanie do wszelkich życiowych wyzwań.

Nauka zarządzania emocjami u dorosłych i dzieci

By nauczyć się zarządzać emocjami, warto uświadomić sobie, że nie istnieją złe emocje. Każda z nich pojawia się z jakieś przyczyny. Określone bodźce sprzyjają konkretnym emocjom, jest więc nieuniknione, że one się pojawią. Zamiast więc z tym walczyć powinniśmy zaakceptować taki stan rzeczy. Emocje uważane za negatywne, jak np. gniew czy strach są nam tak naprawdę potrzebne. Gdyby nie uczucie lęku, moglibyśmy mieć problem z unikaniem niebezpieczeństwa, a złość jest często reakcją obronną, która przygotowuje nas do mającego odeprzeć wroga ataku. Zamiast więc niesłusznie klasyfikować emocje na te dobre i te złe, warto skupić się na zrozumieniu, że każda z nich pojawia się w określonym celu, a żeby nauczyć się z nimi radzić, powinniśmy nauczyć się tego, co mają nam przekazać czy przed czym ostrzegać.

Jeśli zależy nam na tym, by nauczyć pociechy, jak zarządzać emocjami, dobrze jest zacząć od pokazania im, jak sami to robimy. Wiele dzieci od małego słyszy, że chłopcy nie powinni płakać i okazywać słabości oraz, że muszą być silni, natomiast okazywanie smutku w przypadku dziewczynek nie jest niczym złym. Warto jednak pamiętać o tym oraz to przekazywać naszym dzieciom, że o uczuciach należy mówić otwarcie i nigdy nie powinniśmy się ich wstydzić oraz dusić ich w sobie.

Na co dzień można ćwiczyć z pociechami rozmowę o emocjach i sposobach na radzenie sobie z nimi. Możemy uczyć dziecko nazywać emocje jednocześnie opisując to, jak zachowuje się ciało, np. „Jestem naprawdę zmęczona, więc trudno mi być spokojną”. Pamiętajmy o tym, by rozmawiać o zachowaniach oraz możliwych rozwiązaniach i tym, co możemy zrobić, by poczuć się lepiej. Podobnie w drugą stronę – kiedy dziecko wygląda na sfrustrowane możemy zapytać „Twoje mięśnie wyglądają na bardzo napięte, czy coś Cię martwi?”, zastanawiając się wspólnie, co można w tej sytuacji zrobić. Rozmowa o tym, co robić, kiedy dopada nas zmartwienie to doskonały sposób na ćwiczenia z dzieckiem, które skutecznie mogą pomóc w nauce zarządzania emocjami.