Komunikacja

NLP w życiu zawodowym – czyli jak wykorzystać technikę w byciu bardziej asertywnym?

Ludzki umysł, mimo prężnie rozwijającej się nauki, nadal jeszcze ma przed nami sporo tajemnic. Z biegiem czasu odkrywamy kolejne, a także przyswajamy różne techniki, które mają na celu pomóc nam zmienić swoje myślenie, nastawienie, przyzwyczajenia i utarte schematy, kształtować swoje życie, a nawet wpływać na zachowanie innych ludzi. Jedną z nich jest NLP, czyli programowanie neurolingwistyczne. Choć coraz częściej możemy się z nim spotkać w naszym kraju, to dla wielu osób wciąż jest ono pojęciem zupełnie obcym. Warto jednak przyjrzeć mu się bliżej i na własnej skórze przekonać się, jak może wpływać i pomóc zmienić nasze życie.

NLP często stosowane jest w reklamie, biznesie oraz na terapiach, lecz nie powinniśmy kojarzyć tej techniki tylko z takimi dziedzinami. Programowanie neurolingwistyczne może być prostym i skutecznym sposobem nie tylko na zmianę własnego zachowania, sposobu reagowania na różne sytuacje czy na budowanie relacji z dzieckiem, która będzie opierała się na głębokiej więzi bez krzyku i awantur, kiedy prosimy o coś naszą pociechę lub czegoś jej zabraniamy. Dzięki NLP możemy również w łatwy sposób nauczyć się zarządzać naszymi emocjami. Co ciekawe, programowanie neurolingwistyczne może także świetnie sprawdzić się w życiu zawodowym i pomóc nam stać się bardziej asertywnym. Czym jest ta technika i jak może nam pomóc w zwiększeniu asertywności?

Czym jest programowanie neurolingwistyczne?

NLP, czyli programowanie neurolingwistyczne, zakłada, że istnieje bardzo silny związek pomiędzy językiem, procesami neurologicznymi oraz wyuczonymi wzorcami zachowań, proponując techniki, które pozwolą nam zmienić te wzorce, by łatwiej osiągać życiowe cele. Z tym pojęciem często możemy się spotkać podczas szkoleń coachingowych czy w reklamie jednak zdecydowanie nie powinniśmy kojarzyć jej tylko z biznesem. NLP może być niezwykle pomocne w zmianie postrzegania i interpretacji rzeczywistości. Dzięki korygowaniu i zmianie sztywnych wzorców mentalnych możemy więc kształtować te bardziej elastyczne.

John Grinder i Richard Bandler, twórcy programowania neurolingwistycznego, którzy założenia tej techniki przedstawili w 1975 roku, przekonują, że NLP pozwala wpływać na procesy emocjonalne i myślowe, wpływać na własną motywację oraz wywierać wpływ na innych ludzi. Uważali, że wielką moc mają słowa, które odpowiednio użyte mogą sprawić, że nakłonimy kogoś do działania zgodnie z naszą wolą, a jednocześnie ta osoba będzie przekonana, że to zachowanie było jej własną decyzją. W dużym uproszczeniu możemy więc powiedzieć, że programowanie neurolingwistyczne jest zbiorem technik komunikacji oraz sposobów pracy z wpojonymi wyobrażeniami, mających na celu zmianę schematu, według którego myślimy i postrzegamy rzeczywistość.

Techniki programowania neurolingwistycznego wykorzystywane są również w wychowaniu dzieci. NLP może być sprawdzonym sprzymierzeńcem w budowaniu pozbawionej konfliktów relacji z pociechami oraz całą rodziną. Stosując się na co dzień do zasad programowania neurolingwistycznego możemy zmienić zamierzone przez nas działanie lub sposób działania, co może być niezwykle pomocne w unikaniu scen wymuszania czy płaczu malucha, któremu np. nie pozwoliliśmy spędzić kolejnej godziny przed telewizorem albo odmówiliśmy kupienia kolejnej zabawki w sklepie. Każdego roku przybywa osób praktykujących NLP, a sama technika przynosi spektakularne efekty.

Programowanie neurolingwistyczne w życiu zawodowym

Programowanie neurolingwistyczne bardzo często kojarzone jest głównie z biznesem. I rzeczywiście, sporo technik, które są częścią nurtu NLP stosuje się w reklamie, sprzedażach czy negocjacjach. Sięga się po nie także w przypadku zarządzania zespołem lub jeśli mamy do rozwiązania jakiś konflikt. W pracy po techniki programowania neurolingwistycznego najczęściej stosuje się w sytuacjach, gdy: chcielibyśmy poprawić zdolności negocjacji i perswazji, uczyć się na błędach, a porażki przekuwać w pozytywne zmiany, rozwijać inteligencję emocjonalną, pozbyć się wyuczonych reakcji i lepiej zarządzać własnymi uczuciami, zależy nam na lepszej komunikacji i wpływaniu na zachowanie innych, a także, gdy zależy nam na budowaniu pewności siebie oraz asertywności.

Umiejętność bycia asertywnym jest bardzo ważna i może być kluczowa dla każdej kariery. Współpracownicy lub przełożeni mogą prosić o wykonanie zadania, które znacznie wykracza poza zakres standardowych obowiązków. Oczywiście nie ma w tym nic złego i taka jednorazowa sytuacja nikomu nie szkodzi, jednak zdarza się również tak, że staje się to normą, a z czasem przyjmujemy na siebie wiele próśb i obowiązków, na które nie mamy ani czasu, ani siły, a dodatkowo wymagają od nas zostawania po godzinach.

Jak nauczyć się asertywności w pracy? Należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach: mówić drugiej osobie, jak się czujemy, używając zaimka „ja”, np. „czuję”, „myślę”, ćwiczyć to, co ma się zamiar powiedzieć, nawet na przykładzie sytuacji, w której chcieliśmy być asertywni, nie poddawać się – nawet jeśli za pierwszym razem nie udało nam się osiągnąć celu, może udać się za kolejnym, skupiać się na mowie ciała, gdyż jest ona bardzo ważną częścią komunikacji i przede wszystkim – wierzyć w siebie, ponieważ niska samoocena może skutecznie uniemożliwić nam komunikowanie innym swoich potrzeb.